Op 19 augustus 1993 is de Vereniging voor Originele Grafiek (VOG) opgericht, met als doel de bevordering van de belangstelling voor originele grafiek vanaf circa 1900. Initiatiefnemers waren Klaas Laansma, Henc van Maarseveen, Fons van der Linden, Dolf Welling en Piet Clement. Zij schreven grafische kunstenaars, galeriehouders en verzamelaars aan voor een bijeenkomst met als doel “het oprichten van een vereniging die de belangen van eenieder beter zou kunnen dienen.“
Waren er in de begintijd, als consequentie van het nagestreefde beleid, veel musea, galeries en verzamelaars lid, vandaag is het merendeel van de huidige leden grafisch kunstenaar. Uiteraard zijn er in de loop der jaren diverse discussies geweest over wat onder grafiek verstaan ‘moest’ worden. Preciezen spraken alleen van grafiek als het originele grafisch werk in oplage gedrukt werd en de drukvorm door de kunstenaar met de hand werd vervaardigd, anderen noemden alles wat gedrukt werd grafiek.
Uiteindelijk heeft de publicatie van Fons van der Linden Hoe origineel is grafiek? Over het onderscheiden en onderkennen van originaliteit in grafiek (Cantecleer, de Bilt, 1992) grote invloed gehad op het denken over originaliteit bij grafiek: deze is origineel als het grafische uitvoeringsconcept origineel is. Dit los van de vraag of het door de kunstenaar eigenhandig, of door anderen naar zijn aanwijzingen ambachtelijk en/of fotografisch en machinaal is uitgevoerd.
Over het maken van grafiek
De basistechnieken hoogdruk (linosnede, houtsnede), diepdruk (ets), vlakdruk (litho) en doordruk (zeefdruk) zijn blijven bestaan, maar grafische kunstenaars experimenteren en ontdekten en ontdekken nieuwe werkwijzen waardoor er variaties en nieuwe drukwijzen ontstonden.
Een mooie nalatenschap van Henc van Maarseveen is zijn werkschrift over de Schuifdruk uit 2008 dat integraal is opgenomen, inclusief een samenvatting in het Engels.
Een scala aan activiteiten
In de afgelopen 25 jaar zijn er diverse tentoonstellingen, symposia, ledencontact- en inspiratiedagen en een aantal bijzondere uitgaven gerealiseerd. Grafiekplatform zette en zet zo grafiek op de kaart en levert een bijdrage aan de actualiteit van de autonome grafische kunst:
Enkele highlights:
1997
Symposium in Museum Boijmans van Beuningen De hedendaagse grafiek in de beeldende kunst met bijdragen van Lambert Tegenbosch, Chris Dercon, Carel Blotkamp en Wim Oorebeek.
1998
uitgave Map voor Fons van der Linden ter gelegenheid van het overlijden van Fons van der Linden.
1998
Symposium in Museum Boijmans van Beuningen Het verzamel- en presentatiebeleid inzake grafiek van de musea met J.F.Heijbroek, Wim Pijbes, Marja Bosma, Jurrie Poot en Rik Vis.
2001
Duo-expositie Monumentale Grafiek in Kasteel Loevestein (werk van 1-12m2) en in Museum Zaltbommel (klein formaat grafiek met een monumentaal karakter) met werk van VOG-leden.
2002
Symposium Ontwikkelingen in de grafische kunst in Museum Boijmans van Beuningen met een minicatalogus als publicatie
2002-2005
Kunstenaarsboeken gemaakt door Frans Dekkers, Henc van Maarseveen, Jeroen Hermkens, Nicole Montagne en Ad Stijnman.
2003-2004
Sensu, een uitwisselingsproject tussen Japanse grafische kunstenaars van de groep Printsaurus en VOG-leden. Expositie in Japan en in Buitenplaats Beeckestijn
2006-2007
De Buitenkans een internationale grafiektentoonstelling met werk uit Nederland, Portugal en Japan, georganiseerd door Else van Luin.
2011
Eerste editie van RAAM, het grafiekmagazine, uitgegeven door Grafiekplatform (kwartaalblad), opvolger van het VOG-bulletin
2011
8e symposium Patronen georganiseerd door Kim Rikken en Jef Schaeps in CODA Museum Apeldoorn
29-10-2011, tegelijkertijd vond een ledententoonstelling plaats
2013
Maand van de Grafiek grafiekmanifestatie op 90 locaties in Nederland
2015
Ledententoonstelling Vrijheid van Geest geïnspireerd door H.N. Werkman, in Hoogezand-Sappemeer
2016
Maand van de Grafiek tweede editie, op 150 locaties in Nederland
2017
Symposium en ledententoonstelling Imprint & Sound in ACEC te Apeldoorn
2018
Schemerzone en Luchtkastelen in Leeuwarden
Tekst: Joyce Gabeler, op basis van het archief van Grafiekplatform, aangevuld door R. Meijer, lid Grafiekplatform.