Gerard van Santen maakte aan het einde van de jaren zestig kennis met de computergrafiek van kunstenaars zoals Paolozzi. Het was voor de meeste kunstenaars in die periode nog niet mogelijk om zelf op een computer te werken omdat het geheugen van wat nu een P.C. is toen nog een hele zolderverdieping in beslag nam.
Daardoor beschikte een kunstenaar tot het einde van de vorige eeuw uitsluitend over de “klassieke” grafische technieken (houtsnede, gravure, ets, lithografie, zeefdruk).
Van Santen studeerde eerst af in o.a. deze technieken, en gaf vervolgens een tijdlang “pro bono” les in grafische ateliers en werkplaatsen.Hij zette zich ook in voor de ontwikkeling en acceptatie van de nieuwe digitale media en gaf regelmatig demonstraties en lezingen over de ongekende mogelijkheden welke deze nieuwe technieken bieden.
O.a. op de Rijksuniversiteit Utrecht, de Hogeschool Holland, en als beheerder en bestuurslid van grafisch atelier het Gooi.
Gerard van Santen maakte tijdens een reis door de Verenigde Staten kennis met Andy Warhol en werkte een tijdlang in The Factory. In diezelfde periode exposeerde hij zijn werk in de Styria Studio’s in New York met de groep rond Robert Rauschenberg, en later werkte hij een aantal jaren als assistent in het atelier van de Britse beeldhouwer en graficus Barry J. Flanagan.
Gerard van Santen was o.a. adviseur m.b.t. nieuwe media voor het L.O.G.A. (landelijk overleg grafische ateliers Nederland).
Is werkend lid van “Genootschap Kunstliefde” Utrecht. Was lange tijd lid van de adviescommissie voor kunsttoepassingen in de openbare ruimte van de gemeente Hilversum.
In 2006 ontving Gerard van Santen de “Netwerk Trofee” voor zijn hele oeuvre, vooral voor zijn verdiensten als graficus, en zijn inzet voor de ontwikkeling en acceptatie van de nieuwe media.